Pszenica, czy warto ją ograniczać? Dieta bez mąki

Cukier i mąka pszenna nie są zasadniczo szkodliwe dla zdrowia, jeśli nie spożywamy ich nadmiernie i codziennie. W przeciwnym wypadku mogą powodować nie tylko problemy zdrowotne, ale także nadwagę czy otyłość. 

Dieta bez mąki pszennej

Mąka pszenna powstaje poprzez mielenie ziaren pszenicy bez okrywy i kiełków, co powoduje utratę większości ważnych składników, takich jak błonnik, witaminy (B, E i beta-karoten) oraz minerały (fosfor lub potas). Pszenica jest ważnym źródłem energii ze względu na zawartość polisacharydów, czyli skrobi, zawiera także niewielką ilość białka (glutenu) oraz minimalną ilość tłuszczów. Niestety pozbawiając ziarna cennych dla naszego organizmu substancji, zapewniamy sobie jedynie krótkotrwałe uczucie sytości. Najpoważniejszym przejawem nietolerancji na mąkę pszenną, a zwłaszcza na jej składnik glutenowy, jest celiakia. Jeśli nie cierpisz na alergię na gluten, nie musisz całkowicie unikać mąki pszennej, ale zdecydowanie powinieneś ograniczyć ją w swojej diecie i zastąpić ją  alternatywnymi produktami. Dieta bez mąki pszennej może poprawić Twoje samopoczucie. Dodatkowo pozytywnie wpływa na zdrowie jelit.

Czy pszenica jest zdrowa? Które mąki są korzystne dla żołądka i serca?

Życie bez pszenicy – ciężko wyobrazić sobie taki stan rzeczy. W końcu pszenica znajduje się w naprawdę wielu produktach. Dieta  bez pszenicy, pieczywa, chleba nie musi być taka straszna. W sklepach dostępne są całkiem przystępne cenowo i zdrowsze alternatywy. Wiemy, że ​​początkowo mogą Ci nie zasmakować. Ale nie zniechęcaj się. Jeśli nie musisz unikać glutenu, zastąp mąkę pszenną  razową. Prostym krokiem zwiększysz spożycie witamin D, E, B i błonnika od sześćdziesięciu do osiemdziesięciu procent.

Bez glutenu, nie bez smaku

Oprócz mąki pszennej gluten można znaleźć również w jęczmieniu, życie i orkiszu. Mąka pszenna jest bardzo zbliżona wyglądem i smakiem do bezglutenowych mieszanek mącznych. Ich skład zależy od producenta. Zazwyczaj miesza się je ze skrobi, ryżu, ziemniaków, kukurydzy i mąki sojowej. Mąka bezglutenowa ma swoje pułapki podczas gotowania.

Jeśli bezglutenowe, to bez mleka

Kiedy chorujesz na nietolerancję glutenu, nie wystarczy unikać mąki. Gluten jest również ukryty tam, gdzie się go nie spodziewasz, na przykład w proszku do pieczenia, keczupie, frytkach, produktach mięsnych, pomadkach, lekarstwach czy tabletkach antykoncepcyjnych. Dlatego uważnie czytaj skład wszystkiego, co masz zamiar zjeść. Gluten składa się z gluteniny i gliadyny, która dzieli się na alfa, beta, gamma i omega. Alfa-gliadyna jest najczęstszą przyczyną problemów. Niszczy błonę śluzową jelita cienkiego, przez co niedostatecznie wchłaniane są składniki odżywcze, a do organizmu dostają się szkodliwe substancje, które osłabiają układ odpornościowy. Powoduje to wzdęcia, biegunkę, zmęczenie, osłabienie, anemię, osteoporozę, ale także depresję. Jeśli musisz wyeliminować gluten z diety, pożegnaj się z mlekiem na przynajmniej kilka miesięcy, a na pewno zauważysz pozytywne efekty. Dieta bez pszenicy zalecana jest każdemu – nie tylko osobom z nietolerancją. 

Produkty bez pszenicy – pieczywo, chleb

Pieczywo czy chleb bez pszenicy możesz kupić w sklepie. Jeżeli chcesz spróbować swoich sił w kuchni możesz również mieszać mieszanki bezglutenowe w domu. Mąka gryczana, ryżowa lub kukurydziana będzie dobrą bazą. Odpowiednia jest również mąka amarantusowa pełna białka, żelaza, błonnika i beta-karotenu. Charakterystyczny smak niektórych mąk może zepsuć pierwsze wrażenie, więc wymieszaj je z innymi, bardziej miękkimi. Z mieszanki kasztanowca, kokosa, ryżu i migdałów można przygotować pyszne ciasta. Kasza gryczana czy kukurydziana z ciecierzycą nadadzą nowy wymiar smakowy pizzy. Z ryżu lub kukurydzy zrobisz świetną owsiankę.