Efekt jojo – co to jest? Objawy, jak uniknąć i jak zapobiec?

Ludzie na ogół myślą, że utrata masy ciała bez względu na okoliczności jest zawsze czymś pozytywnym. W rzeczywistości może ona zaszkodzić naszemu zdrowiu, prowadząc z czasem do chorób serca, nadciśnienia i wyższego BMI. Jednym z negatywnych skutków utraty wagi jest efekt jojo. 

Efekt jojo – co to jest?

“Efekt jojo” to objaw ciągłej utraty i ponownego przybierania na wadze, co oznacza, że Twoja waga stale się zmienia.

Efekt jojo – objawy

Kiedy chudniesz Twój metabolizm zwalnia. To dlatego, że im jesteś mniejszy, tym mniej kalorii potrzebujesz, aby przeżyć. Jednak hormony regulujące apetyt mogą nie zmieniać się tak szybko, jak waga. Dlatego utrzymanie wagi po utracie wagi może być trudne. Efekt jojo jest właśnie objawem tego procesu.

Jak uniknąć efektu jojo?

Jeśli zmagasz się z efektem jo-jo, oznacza to, że nie możesz utrzymać wagi w przez dłuższy okres. Aby zapobiec efektowi jojo konieczne będzie podjęcie odpowiednich kroków.

Kluczem do trwałej zmiany wagi jest podejście do diety jako stopniowego procesu. Cele dotyczące utraty wagi powinny być długoterminowe, a nie trwające np. 2 miesiące.

Zamiast ekstremalnej głodówki, zaleca się wyrobienie pewnych nawyków, które pomogą Tobie zapobiec efektowi jo-jo i zacząć odchudzać się w zrównoważony sposób:

  • Zacznij gotować własne jedzenie zamiast kupować dania na wynos i w fast foodach.
  • Unikaj przetworzonej żywności i rafinowanych cukrów, ponieważ są one powiązane z wyższym BMI.
  • Wypijaj dużą szklankę wody przed jedzeniem i unikaj napojów gazowanych.
  • Zwiększaj porcje warzyw i jedz je na początku posiłku, aby zmniejszyć apetyt, to z kolei zmniejszy prawdopodobieństwo przejadania się pokarmami wysokokalorycznymi, takimi jak mięso i skrobia.

Dieta nie musi eliminować pokarmów, które lubimy, a które nie są do końca zdrowe. Możemy również korzystać z takich produktów, natomiast porcje powinny być małe.

Dlaczego ważne jest zapobieganie efektowi jojo?

Zmiany masy ciała mogą być szczególnie szkodliwe dla serca. Ci, którzy utrzymują stabilną wagę, mają lepsze wyniki badań serca niż ci, którzy przybierali i tracili na wadze. Kiedy schudniesz, ciśnienie krwi, tętno, poziom cukru we krwi i czynność nerek ulegają poprawie. Jednak gdy szybko przybędziesz na wadze, wyniki badań mogą chwilowo przekroczyć normę.

Problem polega na tym, że te rozregulowania mogą być bardzo szkodliwe, jeśli powtarzają się wiele razy. W dłuższej perspektywie może to spowodować uszkodzenie serca i nerek.

Chociaż utrata masy ciała może być dobra dla Twojego zdrowia, jeśli masz nadwagę lub otyłość, przejście na dietę awaryjną prawdopodobnie nie zmieni Twojej wagi w czasie, a może w rzeczywistości spowodować przyrost tkanki tłuszczowej. Aby stworzyć trwałą zmianę wagi, podejmij stopniowe podejście, wprowadzając realistyczne zmiany stylu życia.

Inne podejście do efektu jojo

Efekt jojo został powiązany z napadami objadania się, stanem, w którym ludzie jedzą niesłychanie duże ilości jedzenia podczas jednego posiłku i czują, że nie są w stanie kontrolować swojego zachowania.

W rzeczywistości badanie z 2013 roku wykazało, że osoby, które przechodzą wiele programów dietetycznych, są bardziej narażone na zaburzenia z napadami objadania się. Jednak nie jest jasne, czy efekt jojo faktycznie powoduje zachowania z tym związane.

Jeśli zmagasz się z napadami objadania się lub innymi zaburzeniami odżywiania, takimi jak anoreksja, i chcesz przerwać efekt jojo, będziesz musiał zastosować inne podejście niż to, które opisano w tym artykule.