Uzależnienie od cukru i słodyczy – efekty detoksu i objawy ostawienia

Cukier jest jedną z najsilniej uzależniających substancji. Jego spożycie aktywuje w mózgu ośrodek nagrody i powoduje uwalnianie się hormonów, które powodują stan przyjemności. Uzależnienie od cukru bywa trudne do wykrycia, z uwagi na to, że jest to jeden z ważnych elementów naszej diety. Obecnie produkowana żywność bardzo często zawiera dodany cukier, posiadają go nawet produkty, których byśmy o to nie podejrzewali. Są to na przykład sosy do makaronu czy produkty pełnoziarniste, które uchodzą za zdrowe. Na dodatek duża część z nas jest fanami słodyczy. Kolejne fragmenty tekstu odpowiedzą na pytanie jak poradzić sobie z uzależnieniem od cukru i słodyczy.

Spis treści:

Objawy uzależnienia od cukru

Substancja ta działa w sposób podobny do wielu innych używek, takich jak alkohol czy narkotyki. Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z sytuacją jest uświadomienie sobie problemu. Ma on podłoże psychiczne i może prowadzić do niepohamowanego apetytu na słodycze, zachowań kompulsywnych, zmian w nastroju będących następstwem zmian w poziomie cukru we krwi. Jednak problem oddziałuje też bezpośrednio na strefę fizyczną – nasze samopoczucie, wygląd, wydolność organów. Najważniejszymi następstwami uzależnienia od cukru są: nadwaga, choroby układu krążenia, zakwaszenie organizmu, szybsze starzenie się komórek.

Sposoby walki z uzależnieniem od słodyczy

Bardzo ważne jest podjęcie odpowiednich kroków mających na celu – w pierwszej kolejności – odsunięcie od diety produktów zawierających w sobie największe ilości białej trucizny. Na pewno początek będzie trudny, jednak taka decyzja wraz ze świadomością długofalowej korzyści dla zdrowia, z pewnością przybliży nas do docelowego efektu. Pozbądźmy się z domu niezdrowych przekąsek i słodyczy, aby nie kusiła nas możliwość sięgnięcia po nie. Sporą część z nich można zastąpić zdrowszymi zamiennikami – np. ciastka z marmoladą – ciastkami zbożowymi z o wiele niższą zawartością cukru. Na dalszym etapie warto rozprawić się ze złymi przyzwyczajeniami – nie kupować produktów o dużym stopniu przetworzenia, czytać etykiety produktów, planować zakupy i posiłki – starać się spożywać je w tej samej ilości i o stałej porze. Gdy znajdziemy się na tym etapie drogi i budowania własnej świadomości, wkraczamy na wyższy poziom, który pozwoli pokonać uzależnienie od cukru. Rozpoczynamy detoks cukrowy.

Detoks cukrowy – odwyk od cukru

Brzmi bardzo radykalnie, ale takie kroki są konieczne przy walce z uzależnieniem. Detoks od cukru polega na ograniczaniu/ odstawianiu cukru. Do wyżej wymienionych dokładamy zaprzestanie słodzenia herbaty, kupowania słodzonych napojów, białego pieczywa, produktów garmażeryjnych, staramy się przejść na produkty pełnoziarniste (w tym makarony, ryże i grube kasze). Wprowadzane zmiany żywieniowe przyniosą efekty w dość krótkim czasie. Detoks cukrowy możemy wstępnie zaplanować na miesiąc lub dwa i po tym czasie ocenić uzyskany efekt. Taka forma samodyscypliny pomaga w budowaniu motywacji i wpływa pozytywnie na psychikę.

Skutki odstawienia cukru i efekty detoksu

Oczywiście taka zmiana przyzwyczajeń żywieniowych może powodować na wstępnym etapie reakcję obronną organizmu. Wszystko jest jednak zależne od konkretnej jednostki. Skutki te mają szansę występować częściej, przy bardziej nagłym odstawieniu cukru. Można tu wymienić na przykład: problemy z zasypianiem, rozdrażnienie, większą ochota na słodycze, bóle głowy. Jednak gdy zestawimy te chwilowe objawy związane z przejściową zmianą w metabolizmie z długotrwałymi efektami całego procesu, bez wątpienia te drugie przekonają nas o sensowności podjęcia takiej walki ze sobą. W dłuższej perspektywie pod kątem psychologicznym otrzymujemy zadowolenie z siebie i efektów własnych wyrzeczeń, zmianę niszczących mechanizmów – ze skupiania się na uzależniającym dostarczaniu euforii z cukrów prostych, na myślenie pod kątem funkcjonalnym i prozdrowotnym. Jeśli chodzi o  korzyści dotyczące funkcjonowania organizmu, można tu wymienić: zastopowanie procesów zapalnych (które wpływają bezpośrednio na powstawanie chorób), starzenia, większą ilość energii, zdrowszy układ krwionośny i pokarmowy oraz wiele innych.

Należy mieć na uwadze, że przestrzeganie nowych zasad ma na celu nie tylko walkę z uzależnieniem od cukru, ale także poprawę ogólnego stanu zdrowia, przywrócenie równowagi w funkcjonowaniu organizmu. W celu dalszej pracy nad własnymi nawykami zalecana jest kontynuacja podjętych starań i dalsze wdrażanie pozytywnych elementów do diety, takich jak: ryby, owoce morza, jedzenie większej ilości warzyw i owoców, zamiana tłuszczów niekorzystnych na te zdrowsze. Takie postępowanie i przesuwanie się w stronę zdrowszego krańca spektrum na miarę naszych możliwości z pewnością przyniesie jedynie korzyści. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *