CO MAM ZJEŚĆ NA ŚNIADANIE?!



Rano nasz organizm powoli wstaje, mamy spowolniony metabolizm, i chcielibyśmy pobudzić swój układ nerwowy do działania. Często robimy to za pomocą kawy. I jest to również dobry sposób, aby pobudzić swoje ciało. Ale jakie śniadanie wybrać? Co będzie najlepsze? 
Przede wszystkim należy unikać produktów wysoko-przetworzonych, jednak ta zasada obejmuje każdy posiłek, nie tylko śniadanie ;) Ważne jest, aby sprawdzać skład produktu i wybierać te z najkrótszym składem. Pamiętajcie, że produkty wysokiej jakości zawierają naturalne składniki. Ale uważajcie, bo nie wszystko co naturalne, jest idealne. Przykładem jest biała mąka lub cukier rafinowany - mimo że są to naturalne składniki, nie służą one w dużych ilościach naszemu zdrowiu. 

Śniadanie jako najważniejszy posiłek dnia

Jeśli troszczysz się o zdrowie, śniadanie jest ogromnie ważne, dlatego nie warto z niego rezygnować na rzecz batona lub ciastka. Często jednak wybieramy na śniadanie płatki. Czy jest to dobre rozwiązanie? Nie. Płatki kukurydziane, bądź inne chrupiące, smakowe odpowiedniki, są niezdrowe i często bardzo przetworzone. Zamiast tego propozycją na śniadanie są płatki owsiane z dużą zawartością błonnika i niską zawartością cukru i soli. Błonnik poprawia prace jelit i zapewnia uczucie sytości. Takie płatki możecie znaleźć w każdym sklepie i są one zazwyczaj bardzo tanie. Dodatkiem do nich może być jogurt naturalny, mleko krowie bądź roślinne i ulubiony owoc. Jeśli macie ochotę możecie posłodzić takie śniadanie syropem klonowym, jednak nie jest to konieczne. Odradzamy cukier biały lub brązowy. 



Śniadanie białkowo - tłuszczowe?

Coraz częściej mówi się, że śniadanie białkowo - tłuszczowe jest najlepsze, ponieważ nadaje uczucie sytości i dobrze sprawdza się przy diecie redukcyjnej. Pomaga też kontrolować apetyt, ponieważ poziom cukru po śniadaniu białkowo - tłuszczowym, rośnie wolniej i tym samym wolniej spada. Nie ma jednak konkretnych badań na ten temat, dlatego warto jest samemu na sobie przetestować, jak się czujemy po takich śniadaniach. I mówiąc białkowo - tłuszczowe nie mamy w cale na myśli jedzenia czerwonego mięsa, ani tego że w tym śniadaniu nie może znaleźć się odrobinę węglowodanów ;) Chodzi o to żeby ten posiłek składał się głównie z białka i zdrowych tłuszczów.
Przykładem takiego śniadania jest na przykład: 
- omlet z twarogiem, 
- awokado (posiada bardzo dużo zdrowych tłuszczów),
- orzechy, 
- jajecznica.

Pamiętajmy o węglowodanach

Nie ma potrzeby rezygnowania z węglowodanów. Racjonalizacja diety jest najważniejsza i jeśli sami komponujemy posiłki, a nie robi tego lekarz bądź dietetyk, to ważna jest różnorodność na talerzu. Najważniejsze jest, aby śniadanie pokrywało 20-30% zapotrzebowania kalorycznego w ciągu całego dnia (przy założeniu że jemy ok. 4 posiłki dziennie). Dodatkowo ważne jest, aby śniadanie było z nieprzetworzonych produktów o wysokiej jakości z dużą ilością witamin i minerałów. A najlepiej, by było jakby zgadzały się jeszcze makroskładniki ;) Dlatego raz na śniadanie zdrowa owsianka, a drugi raz omlet z owocami. 

Share this:

Dyskusja

0 komentarzy:

Prześlij komentarz