CZY DIETA MA WPŁYW NA NASZĄ WIECZNĄ MŁODOŚĆ?

Na początku ważna informacja. Szacuje się iż długość naszego życia zależy w 20 % od czynników genetycznych, a aż 80% to styl życia, dieta i wpływ środowiska. Dużo jest w naszych rękach. 

1. Czynniki, które wpływają na długość naszego życia:
- prawidłowa masa ciała,
- dobrze zbilansowana dieta,
- ograniczanie nasyconych kwasów tłuszczowych,
- wczesne wykrywanie i leczenie chorób (szczególnie związane z nadciśnieniem tętniczym),
- życie towarzyskie,
- zwiększanie aktywności fizycznej,
- brak uzależnień (np. palenie papierosów),
- sprawność i równowaga umysłu,
- aktywność seksualna,
- prawidłowy sen.

2. Czynniki, które skracają nasze życie:
- palenie papierosów,
- spożywanie alkoholu,
- samotność,
- nadwaga i otyłość,
- hiperglikemia,
- nadciśnienie tętnicze,
- palenie papierosów,
- niskie wykształcenie.

Istotną kwestią jest również jakość pożywienia oraz jego kaloryczność. Nadmiar czerwonego mięsa, nabiału, złych tłuszczów i wyrobów z białej mąki wpływają na nasze samopoczucie. Warto zastąpić je większą ilością warzyw, owoców, ryb i zdrowych tłuszczów. Powinnyśmy unikać pożywienia przetworzonego i konserwowanego. Tak robią na japońskiej wyspie - Okinawa, na której mieszkają osoby, u których zarejestrowano najwięcej stulatków ;) Ich dieta opiera się na regionalnych owocach, warzywach, ryżu, soi i dużej ilości ryb. Jedzą niewiele nabiału i mięsa. 

blonde brunette

Nie ma idealnej diety dla wszystkich. Warto jednak pamiętać, że diety, które eliminują jakikolwiek z naturalnych składników tj. białka, węglowodany, czy tłuszcze - są SZKODLIWE. Mogą dawać efekt, jednak dłużej stosowane mogą prowadzić do obciążenia niektórych narządów wewnętrznych tj. nerki, czy wątroba. Jeśli chcecie wiedzieć więcej na temat tego, w jaki sposób komponować posiłki, czytajcie ---> WĘGLOWODANY, BIAŁKA, TŁUSZCZE - JAK KOMPONOWAĆ POSIŁKI?

Warto też zainwestować w badania na alergie pokarmową. Na przestrzeni życia, zmienia się to i raz możemy mieć większą tolerancje na niektóre produkty, lecz za parę lat może się to zmienić. Jeśli nie robiliście badań i się na to u Was nie zapowiada, obserwujcie swój organizm. To po czym czujecie się źle, ociężale i macie rozstrojone żołądki, nie jest dla Was i należy z tego zrezygnować, bądź spożywać z umiarem.
Duża zmienność i różnorodność składników to wyznacznik zdrowej diety. Bawienie się kolorami, smakami i eksperymentowanie w kuchni powinno cieszyć zarówno nasze ciało, jak i umysł. Oczywiście pamiętając o prostych zasadach zdrowego odżywiania. Nas cieszy, a Was? 

Ważne są również kwestie umysłu. Równowaga pomiędzy życiem umysłowym, a fizycznym ma ogromny wpływ na zdrowie. Dbanie o relacje z przyjaciółmi i nie wchodzenie w konflikty powoduje, że nasze samopoczucie jest o wiele lepsze. Wiecie co jeszcze dobre? Nie rozmyślanie nad problemami, wadami, kompleksami. Ciężko jest się nie zamartwiać, jeśli spotkała Was krzywda, jednak czym mniej poświęcamy temu czas, tym wychodzi nam to na zdrowie. 

3. KILKA PROSTYCH PORAD: 
- gotowanie nie powinno przekraczać 100 stopni,
- nie smażymy na olejach nie przeznaczonych do obróbki termicznej (zamieniają się w tłuszcze TRANS),
- unikamy ciast, ciasteczek kupnych, które najczęściej zawierają bardzo szkodliwy OLEJ PALMOWY,
- nie nadużywanie napoi typu: alkohol, kawa, ciemna herbata, napoje gazowane, soki w pudełkach, puszkach,
- niezdrowe węglowodany z wysokim indeksem glikemicznym są szkodliwe: białe pieczywo, makarony, kluski, muesli, pączki, ciasta.
- jemy różnorodnie, raz pieczemy, raz gotujemy - innym razem możemy coś usmażyć. To samo dotyczy produktów. Kolorowe warzywa, owoce, kasze, ryby - łączymy produkty i eksperymentujemy w kuchni! 

Oprócz diety, ogromnie ważna jest aktywność fizyczna, bez niej - ani rusz! W każdym wieku pomaga to utrzymać prawidłowy stosunek mięśni do tkanki tłuszczowej. Minimum, które każdy z nas powinien wykonywać to 30 minut 3-4 razy w tygodniu. Jeśli macie problem ze znalezieniem czasu na trening zapraszamy do czytania --> JAK ZNALEŹĆ CZAS NA TRENING?, a jeśli jeszcze nie jesteście przekonani, czy warto zdrowo żyć, czytajcie tutaj --> POWODY, DLA KTÓRYCH WARTO BYĆ FIT
Wszystkie te punkty pomogą nam zachować długowieczną młodość. Sprawią, że proces starzenia się spowolni, my będziemy czuli się lepiej, zdrowiej, energiczniej. Warto zadbać o każdą tą rzecz! 

Share this:

Dyskusja

0 komentarzy:

Prześlij komentarz