CHCESZ BYĆ ZDROWA? NIE JEDZ TYCH PRODUKTÓW!



Zdrowe odżywianie przez wielu uważane jest za pewne wyrzeczenie. Nie można tego, nie można tamtego, to niezdrowe, to tuczące itp.. A to przecież nieprawda. Postrzeganie w ten sposób wynika jedynie z naszych nawyków żywieniowych. Mamy utrwalone schematy, jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych rzeczy, a zmian się boimy, bo nie wiemy co będzie i jak się za to wziąć. Przede wszystkim nawyki zmienia się stopniowo. Nie powinno się tak nagle rezygnować z produktów, które dotychczas spożywaliśmy codziennie. Po pierwsze taka zmiana jest szokiem dla organizmu - przykładem może być odstawienie cukru lub kawy, które objawia się zarówno psychicznie, jak i fizycznie (bóle głowy, dreszcze, niepokój, rozdrażnienie, osłabienie itp. ). Po drugie taka zmiana jest zazwyczaj krótkotrwała, szybko podejmujemy wyzwanie i szybko z niego rezygnujemy tracąc motywację.
Zmiany wprowadzane stopniowo utrwalają w nas nowe nawyki. Zmieniając przyzwyczajenia nie czujemy potrzeby spożywania niektórych produktów np. słodka herbata jest dla nas za słodka, owocowe napoje zasładzają zamiast zaspokoić pragnienie.

Oto krótka lista produktów, które warto ograniczyć lub docelowo całkowicie wyeliminować z diety:

WĘDLINY
Jeśli lubisz wędliny, to w pierwszej kolejności sprawdź ich skład. Większość z nich pełna jest wzmacniaczy smaku, wielkich ilości soli, cukru, konserwatystów itp. Dodatkowo podczas obróbki termicznej wędlin takiej jak wędzenie, powstają szkodliwe substancje rakotwórcze.

WSKAZÓWKA: Jeśli nie chcesz rezygnować ze spożywania wędlin to przede wszystkim zacznij od kupowania ich w sklepach mięsnych, wybieraj te dobrej jakości z dobrym składem lub najlepiej zrób sobie własną pieczeń!
PS Jeśli nie jesteś pewna/ny, czy kupiona szynka jest dobra, to jeśli masz kota daj mu powąchać - jeśli go nie zainteresuje znaczy, że szynka się nie nadaje! Koty są wybredne, doskonale wiedzą co dobre. No chyba, że Twój kot to typowy Garfield, który zje wszystko :)

ZUPKI I SOSY W PROSZKU

Są w proszku. To opisuje je w zupełności.  Po krotce, główny skład gotowych dań w proszku to:
-cukier,
-sól,
-wzmacniacze smaku,
-tłuszcze utwardzone,
-barwniki,
-zagęszczacze.

Zupka w proszku to szybka, łatwa i smaczna przekąska. Zazwyczaj jest nisko kaloryczna, ale jej skład wcale nie pomoże Ci w utrzymaniu wagi, wręcz przeciwnie, nie wspominając o wpływie zdrowotnym. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na tłuszcze utwardzone. To tłuszcze roślinne, który w wyniku uwodornienia zmieniają swoje wiązania kwasów tłuszczowych przekształcając się w tłuszcze trans. Ich spożycie prowadzi głównie do chorób układu krwionośnego, miażdżycy, cukrzycy i otyłości brzusznej. Nawet niewielka ilość w ciągu dnia zwiększa szansę zachorowania na miażdżycę o ok. 25%! :(
Tłuszcze trans są też w takich produktach jak: słodycze, gotowe dania, fast foody, chipsy, a nawet w domu w źle przechowywanych olejach roślinnych (większość olei roślinnych należy przechowywać w przyciemnionych, chłodnych pomieszczeniach - dostęp do światła również powoduje ich transformacje w tłuszcze trans).

WSKAZÓWKA: Z gotowych sosów warto zrezygnować całkowicie, w końcu z łatwością można przygotować sos w domu. To samo dotyczy zup. Oczywiście jeśli raz na jakiś czas zjesz chipsy, zupkę, słodycze, czy fast food to na pewno nie umrzesz, także no stress. Wszystko z umiarem. Tylko pamiętaj, że raz na jakiś czas to nie co drugi, czy trzeci dzień ;)

OWOCOWE JOGURTY
Owocowe jogurtu, light, fit i inne cudawianki. Wszystko to przede wszystkim zawiera cukier, zagęszczacze, barwniki i wzmacniacze smaku. Owoców tam raczej zbyt wiele nie znajdziesz, może z kilka procent.

WSKAZÓWKA: Nie lepiej kupić mrożone lub świeże owoce zmiksować je z jogurtem naturalnym i ewentualnie dodać miodu? To zaledwie 5 minut roboty łącznie ze zmywaniem naczyń.

KOLOROWE NAPOJE I SOKI OWOCOWE
Kolorowe napoje może Cię nie zdziwią, ale cześć z osób czytających ten post na pewno zdziwi się, że na liście znalazły się soki owocowe. Te uważane za odżywcze i zdrowe - w końcu mają dużo witamin!

Kolorowe napoje to głównie woda z cukrem i dodatkiem barwników, aromatów i wzmacniaczy smaku. Nic poza tym. Soki natomiast często są przeceniane i sporo ludzi pije je w dużych ilościach, będąc pewnymi ich zdrowych właściwości. Na rynku jest ich mnóstwo, konsumenci mają duży wybór kolorów i smaków i odmian. Niektóre rzeczywiście są całkiem zdrowe, szczególnie te świeżo wyciskane lub jednodniowe. Składają się one wyłącznie z owoców, zawierają dużo witaminy C i antyoksydantów, ale mają też dużo cukrów i to tych w najprostszej postaci - fruktozy. Bo to z niej właśnie składają się owoce. Natomiast te kupowane w kartonach soki pasteryzowane mają niekiedy dodatkowo substancje słodzące, a nawet barwniki i konserwanty.

WSKAZÓWKA: Nie lepiej zjeść świeży owoc? Oprócz witamin dodatkowo ma on w sobie błonnik. A jeśli lubisz soki, to kupuj te jednodniowe lub wyciskaj w domowych warunkach. Zalecana ilość soków w ciągu dnia to około jednej szklanki, a owoców około jednego lub dwóch dziennie.

CUKIER  
W każdej postaci -  w słodyczach, gotowych daniach, fast foodach, lub w czystej postaci do herbaty czy kawy. Cukier to substancja przyczyniająca się do rozwoju nowotworu. Jest głównym sojusznikiem otyłości, ale więcej na ten temat znajdziecie w jednym z naszych postów. O cukrze piszemy często i dużo, bo to jedna z najgorszych substancji, z pozoru niegroźna, przemycana niemalże we wszystkich produktach. -> KLIK <-

Możecie być trochę przerażeni, po przeczytaniu tego posta, ale spokojnie, mamy dla Was filmik na poprawę nastroju! Bo przesada w żadną stronę nie jest dobra :) 



Share this:

Dyskusja

0 komentarzy:

Prześlij komentarz