ZAKWASY? KILKA ŁATWYCH SPOSÓBÓW NA ZŁAGODZENIE BÓLU


Znasz ten ból, kiedy po ciężki treningu nie masz siły ruszyć swoimi kończynami? Każdy krok, każdy ruch sprawia, że czujesz jakby płonęły właśnie Twoje mięśnie?
CZYM SĄ ZAKWASY?

Zakwasy to ból spowodowany intensywnym wysiłkiem. Są to mikrourazy włókien mięśniowych, które nie są przyzwyczajone do takiej intensywności.  Zazwyczaj pojawiają się u osób nie trenujących regularnie, mających przerwę lub podczas zmiany dotychczasowych ćwiczeń oraz zwiększeniu intensywności.  Na pewno zauważyliście, że zakwasy dopadają Was dopiero na drugi dzień po ćwiczeniach. Niestety często trwają kilka dni, co bardzo utrudnia wykonanie kolejnego treningu.
Czy jednak warto z niego rezygnować z powodu bólu mięśni?


SPOSOBY NA ZAKWASY:

1. TRENING
Tak, to nie żart. Rozruszanie mięśni pomaga w złagodzeniu bólu. Idź na spacer, na basen, na jogę, pojeździj na rowerze. Wykonaj lekki trening. Nie przeforsuj się, a poczujesz ulgę ;)


2. BIAŁKO
Białko przyspiesza regenerację mięśni, właśnie dlatego tak ważne jest w diecie sportowca. Po skończonym treningu zjedz posiłek wysokobiałkowy, Twój organizm teraz tego potrzebuje :)

Produkty bogate w białko:
- jajko
- ciecierzyca
- soczewica
- ryby
- mięso: kurczak, indyk
- spirulina
- twaróg
- odzywka białkowa, o niej (i ogólnie o białku) pisałyśmy tu: odżywki białkowe, jak je stosować


3. ROLOWANIE LUB MASAŻ
Wyroluj mięśnie na rollerze do masażu lub poproś drugą połówkę o masaż :)

4. ROZGRZEJ MIĘŚNIE
Idź do sauny, albo zrób sobie gorącą kąpiel. Twoje mięśnie się zrelaksują, a to złagodzi ból. Możesz wziąć prysznic oblewając się na zmianę ciepłą i zimną wodą. To polepszy Twoje krążenie

5. MAŚĆ
Kup maść w aptece, która pomaga podczas bólu mięśni. Najpopularniejsza maść wśród sportowców to Bengay. Tylko uważaj, bo zapach powala z nóg...

JAK ZAPOBIEGAĆ?
Jeśli nie chcesz mieć zakwasów to najprostszym sposobem jest regularne trenowanie. Jednak najważniejszym elementem w tym wszystkim jest rozgrzewka. Dobrze rozgrzane mięśnie są przygotowane do dalszej pracy. Jednym słowem są gotowe na porządny wycisk!
Drugi element to rozciąganie. Najlepiej w kolejności trening -> rolowanie ciała -> rozciąganie. . Pamiętaj jednak, aby rozciąganie potreningowe nie było zbyt intensywne, ponieważ po treningu Twoje włókna mięśniowe zostały naruszone, więc zbyt intensywny stretching zamiast przyspieszyć regenerację może ją spowolnić. Dlatego najlepiej zrobić lekkie rozciąganie, a następnego dnia poświęcić nieco więcej czasu na intensywniejszy stretching. 

O tym jak się rozciagać: Stretching


Jeśli szukacie więcej inspiracji, motywacji, przepisów lub po prostu nas polubiliście to śledzcie nas na INSTAGRAMIE i FACEBOOKU


Share this:

Dyskusja

0 komentarzy:

Prześlij komentarz