ODŻYWKI BIAŁKOWE - kiedy, jak i po co je stosować?



Odżywki białkowe to nic innego jak suplement diety, który pozwala nam na zaspokojenie zapotrzebowania naszego organizmu na białko. Działa tak samo jak każdy inny suplement diety - uzupełnia niedobory.

Białko jest niezbędne naszym mięśniom w celu regeneracji i budowy. Jeśli trenujecie, to Wasze mięśnie podczas treningu ulegają mikrouszkodzeniom - nadrywają się włókna mięśniowe, które aby zostać "zreperowane" potrzebują pokarmu. Dlatego też tak ważny jest posiłek potreningowy! Ale o tym kiedy indziej ;)

My odżywki białkowe stosujemy jako dodatek, gdyż z racji tego, że dużo trenujemy, mamy większe zapotrzebowanie na białko, a odżywka pozwala nam je w łatwy i szybki sposób zaspokoić. Izolat białkowy jest jedynie uzupełnieniem. Podstawą jest zbilansowana dieta. Większą część białka dostarczamy, dzięki posiłkom.

Często piszemy o deserach z białkiem, lubimy je dodawać do słodkich potraw. Dzięki temu nasze posiłki są bardziej wartościowe i... smaczne! Istnieje wiele odmian i smaków odżywek białkowych,więc można dzięki nim stworzyć naprawdę wiele fajnych, zdrowych i smacznych dań.

Z czego składają się odżywki białkowe?
Ten dziwny biały proszek to nic innego jak białko wyizolowane z naturalnych produktów. Na rynku dostępne są:

♥ izolaty z mleka - serwatka, kazeina
♠ białko pochodzące z jaj - alumina
♥ białko pochodzące z roślin - białko sojowe
białko pochodzące ze zwierząt - zazwyczaj białko wołowe

Tak wygląda uproszczony podział izolatów pod względem ich pochodzenia. My osobiście używamy najbardziej popularnego - serwatkowego.


Kiedy stosować odżywki białkowe?
Jeśli dużo ćwiczysz.
Jeśli się odchudzasz, redukujesz tkankę tłuszczową. Dieta redukcyjna dąży do zredukowania tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zachowaniu tkanki mięśniowej. Aby Wasza masa mięśniowa nie zniknęła wraz z Waszym tłuszczem warto zwiększyć ilość spożywanego białka.
 Jeśli nie jesteś w stanie "przejeść" takiej ilości produktów, by zaspokoić swoje zapotrzebowanie na białko.


Jak obliczyć swoje zapotrzebowanie na białko?

Przyjmuje się, że białko w naszej diecie powinno stanowić ok 20-25% zapotrzebowania kalorycznego w ciągu dnia. Zapotrzebowanie na białko zależy od ilości treningów, ich intensywności i rodzaju,  a także masy naszego ciała. Poniżej zapotrzebowanie na białko podane w przbliżeniu:






Jak to obliczyć?

Np. trenujesz siłowo 3 x w tygodniu po 1,5 h, więc przyjmujemy wartość 2g/1kg

2g x masa Twojego ciała = ilość białka (w gramach) jaką powinienieś spożyć w ciagu dnia

np. 2g x 55 kg = 110 g

Jednak warto zaznaczyć, że 2 g/ 1 kg to wartość bardzo wysoka. Jeśli jesteście początkującymi "siłaczami" aż tyle nie potrzebujecie. wstarczy 14.-1.8 g na 1 kg.

Ile spożywać odżywki i kiedy?
Najlepiej spożywać posiłki białkowe na śniadanie, po treningu i  na kolację. My zazwyczaj dodajemy pół miarki odżywki do owsianki (1 miarka = 33 gramy odżywki). Z racji tego, że trening wypada nam zazwyczaj wieczorem, to na kolację dodajemy odżywkę białkową do omleta lub po prostu wypijamy ją w formie shake'a!  Ilość spożywania zależy od Waszego zapotrzebowania. Pamiętajcie aby nie traktować odżywki jako główne źródło, a jedynie uzupełnienie.

Nasze przepisy z odżywkami białkowymi:

Proteinowy chlebek bananowy

Proteinowe smoothies


Przykładowe strony, na których zamówicie odżywki:

SFD
http://www.sfd.pl/sklep/Od%C5%BCywki_bia%C5%82kowe-k119.html

KFD
http://nutrition.kfd.pl/produkty-kfd/

suple4you
http://www.suple4you.pl/silownia-odzywki-bialkowe/

Dajcie znać, czy stosujecie odżywki i podzielcie się z nami Waszymi ulubionymi przepisami!


B&B

Share this:

Dyskusja

0 komentarzy:

Prześlij komentarz