UZALEŻNIENIE OD CUKRU - JAK WPŁYWA TO NA NASZE ZDROWIE?

cukier jak z nim walczyć

Jak ograniczyć spożywanie cukru? Jak walczyć z pokusą kupienia słodyczy? Na te i inne pytania odpowiemy w kolejnym wpisie. Dodatkowo ankieta pomoże Wam określić, czy jesteście uzależnieni od cukru! 
Na początek zadajcie sobie podstawowe pytania:


Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś TAK, lub byłeś bardziej skłonny do takich odpowiedzi, to znaczy, że prawdopodobnie jesteś uzależniony od cukru i słodyczy. To nie wróży nic dobrego, ponieważ spożywanie cukru w nadmiernych ilościach prowadzi do wielu schorzeń zdrowotnych. Ale nie martw się, cukier jest trzecią używką na świecie pod względem skali uzależnionych od niego osób. Zaraz po alkoholu i papierosach. W związku z tym czas zacząć kierować się prostymi zasadami, które trzeba wprowadzić do naszych diet. 

uzależnienie od cukru

ZREDUKUJ LUB WYELIMINUJ CUKRY PROSTE
Jeśli myślimy o cukrze, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to białe kryształowe drobinki. Jednak źródłem cukru są również produkty niepełnoziatniste (biały ryż, biały chleb, mleko, owoce) - czyli cukry proste. I uwaga. Czym są cukry proste? Należą one do węglowodanów. Ponieważ cukier rozkłada się w naszym organizmie pod postacią glukozy, nie odróżnia więc tego, czy właśnie spożyliśmy kajzerkę, czy 2 łyżki białego cukru.
Zgodnie z zalecaniami WHO i FAO, pokrycie energii z węglowodanów, powinno stanowić ok 50% dziennego zapotrzebowania! Natomiast produkty słodkie takie jak czekolada, przękąski, słodkie napoje, nie powinny przekraczać 10% .
I teraz bardzo ważne:
Jeżeli w ciągu dnia spożywasz - przykładowo: 2000 kcal, to ile powinieneś przeznaczyć kalorii i gramów na węglowodany?
200 kcal i 50 gramów 

Jak to obliczyć? 
10% z 2000 kcal = 200 kcal
1 g dostarcza nam 4 kcal.
Czyli: 200 kcal dzielone przez 4, daje nam 50 gramów węglowodanów. 

W ten sposób możecie obliczyć optymalną ilość węglowodanów, jakie powinniście spożywać w ciągu dnia. Czy jest to proste? Pozwalając sobie na puszkę coca - coli i batonika Snikers, dostarczacie organizmowi 65 gramów węglowodanów, czyli w przypadku osoby spożywającej 2000 kcal dziennie, dozwolony próg został przekroczony. Pamiętajcie też o tym, że wiele produktów ma cukier w swoim składzie np owocowe jogurty. Co też się wlicza do naszych 10%. Ważne jest, aby zwracać uwagę na skład produktów, które wybieracie. Nawet te z etykietą FIT lub light potrafią być "ukrytym" zastrzykiem insulinowym.

NIE DODAWAJ CUKRU
Oczywista metoda, ale nie prosta dla każdego. No, bo w jaki sposób nie dodawać cukru do kawy, herbaty, czy… ciasta? Na początku będzie to bardzo trudne, lecz później będziemy mogli poczuć prawdziwy smak aromatycznej kawy, czy herbaty :) 

Kilka rzeczy, które mogą Was przekonać do niesłodzenia:
1. Cukier odżywia pasożyty. Cukier jest doskonałą pożywką dla bakterii oraz guzów w organizmie! 
2. Może macie problemy z trądzikiem? Zbyt duże spożywanie cukru prowadzi do zaburzeń i wahań hormonalnych, co jest jedną z głównych przyczyn powstawania trądziku.
3. Cukier przyśpiesza starzenie! Niszczy on kolagen, który odpowiada młody wygląd skóry- głównie za jej gęstość i  jędrność. Spożywając dużą ilość cukru, nasz kolagen się wypłukuje, a pamiętajcie, że organizm stosunkowo aktywnie, produkuje kolagen do 25 roku życia! Nie chcesz mieć zmarszczek, wiotkiej i szarej skóry na starość? Ogranicz cukier!
4. Jest odpowiedzialny za rozwój komórek rakowych. 

cukier jak z nim walczyć

STOSUJ ZAMIENNIKI
Jeśli czujesz ciągłą chęć na słodycze, to wcale nie znaczy, że musisz po nie sięgnąć. Na początek możesz zastosować zamienniki, które są równie słodkie lub starać się stopniowa ograniczać  ich spożywanie. 

Wcale nie jest prawdą że miód, czy syrop klonowy nie posiadają cukru. Mają go, i to nawet więcej niż białe kryształki z buraka. Jednak jeśli chcecie ograniczyć spożywanie cukru zacznijcie od metody małych kroczków.

3 najważniejsze zasady: 

♥ Nie dodawaj BIAŁEGO CUKRU do herbaty, kawy, ciasta.
 Nie kupuj słodyczy, ciasteczek, ciast.
♥ Nie pij gazowanych i słodzonych napoi (coca- cola zawiera 10-12 łyżeczek cukru).

Na początek to wystarczy, później zobaczycie, że nawet stosowanie zamienników, już nie będzie tak bardzo potrzebne. Oczywiście każdemu mogą się zdarzyć odstępstwa od diety. Jeśli raz na jakiś czas zjecie batona, to nic się nie stanie ;) Jednak naszym zdaniem, najlepiej będzie w pierwszej kolejności zrezygnować z tradycyjnych słodkich przekąsek oraz wyeliminować biały cukier z diety. Zobaczcie reakcje organizmu. Na początku może pojawić się rozdrażnienie, większy apetyt oraz bardzo duża ochota na słodycze- trzeba to zwalczyć. Później zobaczycie niesamowite efekty!  
Warto jest też zmierzyć sobie cukier we krwi. Jeśli jeszcze tego nie robiliście zachęcamy do tego bardzo gorąco. Można to zrobić za pomocą elektronicznego gleukometru dostępnego w aptekach.
Zachęcamy Was do podjęcia wyzwania - 14 DNI BEZ CUKRU - gwarantujemy, że poczujecie się lepiej ;)



Share this:

CONVERSATION

9 komentarzy:

  1. Ostatnio przestałam słodzić herbatę, zaczęło się od świąt kiedy to byłam tak przesłodzona wypiekami, że źle się czułam pijąc słodzoną herbatę.
    Macie rację cukier nie prowadzi do niczego dobrego, świetnie, że zwiększacie świadomość ludzi.
    Pozdrawiam :) Different Diamond klik

    OdpowiedzUsuń
  2. Spełniam punkty 4. i 6. - czyli chyba jeszcze nie uzależniona, fju!

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie ostatnio odstawiłam słodycze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od półtora roku nie słodzę kawy, słodycze jem raz na kilka miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  5. W ogóle nie przepadam za słodkościami, chociaż, gdy byłam młodsza niesłodzona herbata była dla mnie nie do przełknięcia. Czasem jeszcze słodzę kawę, ale nic poza tym.

    OdpowiedzUsuń
  6. 2 punkty z 8 na TAK. Jeszcze nie jest tak źle. Ale herbaty bez cukru ...nie da rady.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam słodycze, ale zauważyłam, że ostatnio nie mam na nie ochoty. Gdy widzę coś czekoladowego to już tak się tym nie zachwycam jak kiedyś. Teraz gdy mam ochotę na słodycze, to podjadam jagody goji albo jem orzechy.;)
    Herbatę słodzę, ale piję też sporo ziół lub zieloną herbatę, do której cukru nie dodaję.
    www.CROWDED-DREAMS.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba nie jest ze mna az tak zle :P Od wielu lat nie slodze napojow, nie pije coli i podobnych udziwnien, a slodycze raz w miesiacu, gdy nadchodza ciezkie dni ;)

    OdpowiedzUsuń