Liczysz kalorie? To nie wystarczy! Sprawdź co jest ważniejsze od liczenia kalorii i oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie.

ile kalorii

Kalorie- ile dla kogo? Czy da się schudnąć bez liczenia kalorii? Po co w ogóle je liczyć, komu to potrzebne? 

Kalorie to nic innego jak energia dostarczana do naszego organizmu poprzez spożywane jedzenia. Kiedy nasz organizm dostaje tej energii za dużo - tyjemy, za mało - chudniemy. Jednak nie do końca jest to takie proste. Zarówno liczenie kalorii jest ważne, jak i utrzymywanie odpowiedniej, stałej wagi. To wymaga stosowania się do zasad zdrowego odżywiania, więcej na ten temat tutaj --->JAK UTRZYMAĆ WAGĘ?

Kalorie są różne
50 g czekolady dostarczy nam mniej więcej tyle samo energii, co owocowo-warzywny koktajl (przepis- FIT, GREEN AND TASTY?), a na nasz organizm te dwa posiłki wpłyną zupełnie inaczej. Owocowo-warzywny koktajl, mimo podobnej kaloryczności, w porównaniu z czekoladą jest lekkostrawny, dobrze wpłynie na nasz metabolizm, nasyci nas na dłużej. Natomiast czekolada, zawierająca dużą ilość węglowodanów, posiadająca wysoki indeks glikemiczny, spowoduje u nas nagły skok insuliny. Nagłe skoki insuliny w organizmie przyczyniają się do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Dodatkowo po takim skoku następuję nagły spadek, powodujący uczucie głodu. Wówczas nasz organizm ponownie domaga się jedzenia.
Poza czekoladą dotyczy to również wielu innych produktów. Głownie są to słodycze oraz białe pieczywo. Jeśli chodzi o pieczywo i jego kaloryczność - więcej dowiecie się tu ---> PSZENICA, CZY WARTO JĄ OGRANICZAĆ?

ile kalorii


Zasady, które są ważniejsze od samych kalorii:

Jedz regularnie
Nie wystarczy jeść mało i zdrowo. Jedząc jeden posiłek w ciągu dnia spowodujemy spowolnienie metabolizmu. Nasz organizm się rozleniwi. Ważne, by jeść ok. 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasowych. Pamiętaj: ważniejsza od ilości posiłków, jest ich regularność. Nasze brzuchy lubią wiedzieć, kiedy dostaną jedzenie ;)

Mniej nie znaczy lepiej
Jedząc zbyt mało doprowadzimy do takiej samej sytuacji jak powyżej, czyli do spowolnienia metabolizmu. Nasz żołądek powinien pracować! Jedząc zbyt mało i za rzadko, nie będzie miał takiej możliwości.

Jedz śniadania
Śniadania są często pomijane. Rano zaspani, nie mamy na nie ochoty, a w pracy/szkole, często nie ma czasu na przygotowanie sobie posiłku. Jednak zawsze można przygotować śniadanie dzień wcześniej, żeby móc zjeść je na drugi dzień rano. Jest to niezwykle ważne. Poranny posiłek nas obudzi, żołądek zacznie pracować, chcąc strawić to, co mu dostarczyliśmy. Pomijając śniadania oprócz tego, że zwalniamy metabolizm, to zwiększamy swój apetyt w ciągu dnia. 

Nie jedz przed snem
Co z tego, że jemy lekkie kolacje, jak zaraz po nich kładziemy się spać? Dajmy czas, by nasz żołądek mógł to strawić. Kiedy idziemy spać, nasz organizm pracuje wolniej, a jedzenie zalega w naszym żołądku. Żołądek tez chce odpocząć w nocy! Zaleca się zjedzenie kolacji ok. 2 godziny przed snem.

Nie rezygnuj z kolacji
Paradoks? Nie do końca. Kolacja jest ważna dla naszego metabolizmu. Zgodnie z tym, co napisałyśmy wcześniej- żołądek musi pracować. Zjedzona 2 godziny przed snem zaspokoi nasz głód, pozwoli spokojnie zasnąć oraz wstać wypoczętym. Szczególnie ważna jest, jeśli wracamy z wieczornego treningu. Wtedy nasz organizm musi mieć z czego się zregenerować.
Na kolację najlepiej jeść białka i tłuszcze, z naciskiem na białka.

W takim razie, po co liczyć kalorie?
Jak widać samo liczenie kalorii nie wystarcza. 
Większość osób trenujących doskonale wie, co ile ma kalorii oraz jakie są mniej więcej makroskładniki danego produktu. Osoby nie trenujące zawodowo, chcące dbać o linie, tak naprawdę nie muszą liczyć kalorii, jeśli zdrowo się odżywiają. Wyjątkiem są osoby chodzące na siłownie, które budują swoją sylwetkę.

ile kalorii

Mimo to, według nas, osoby pragnące schudnąć lub zmienić swoje nawyki żywieniowe, rozpocząć zdrowy styl życia,  powinny zacząć od liczenia kalorii. Jeśli dotychczas nie zastanawialiście się nad tym, co jecie, jak dużo, czy jest to zdrowe, to liczenie kalorii pozwoli Wam się w tym rozeznać. Mając świadomość tego co jemy, możemy podejmować rozsądniejsze i zdrowsze dla nas decyzje ;)

Poniżej przykładowe aplikacje, które pomogą Wam się w tym odnaleźć:




Darmowa aplikacja umożliwiająca obliczenie zapotrzebowania energetycznego. Poprzez nią możemy obliczyć ile kalorii już zjedliśmy, a ile nam jeszcze zostało. Posiada funkcję skanowania produktów po kodzie kreskowym. Dodatkowo łączy się z aplikacją Endomodo. Posiada też dużo dodatkowych, całkiem fajnych funkcji, po wykupieniu wersji Premium.

♥ FatSecret

ile kalorii


Działa na tej samej zasadzie co Myfitnesspal. Dodatkowo posiada dużo dietetycznych przepisów na każda porę dnia. Jedynym minusem w porównaniu do Myfitnesspal jest mniejsza baza produktów.


♥ Fitatu
ile kalorii



Polska aplikacja, z polską bazą produktów do liczenia kalorii i planowania swoich posiłków. Posiada przepisy na zdrowe potrawy, które zostały przygotowane przez dietetyków. Fajną sprawą jest to, że zawiera polskie miary tzn. łyżka, sztuka itp. co ułatwia nasze obliczenia.

Jeśli nie chcecie instalować aplikacji, a chcielibyście dowiedzieć się jakie jest wasze zapotrzebowanie kaloryczne to polecamy Wam sprawdzić:
 http://www.fabrykasily.pl/bmr

My osobiście polecam,y Wam myfitneespal, który jest przez nas używany i został przetestowany :)

kalorie

Share this:

CONVERSATION

9 komentarzy:

  1. Bardzo przydatny post, dzięki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. chyba wypróbuję którąś aplikację... ot, tak żeby wiedzieć co funduję swojemu organizmowi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli zaczynasz, to na początek, polecamy najbardziej myfitnesspal :)

      Usuń
  3. Bardzo przydatny post, potwierdzam wiele rad. :) Przyjrzę się bliżej tym aplikacjom. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki, zapraszamy do innych wpisów ;p może też coś ciekawego się znajdzie ;p

      Usuń
  4. Nigdy nie liczyłam kalorii - nie miałam specjalnie potrzeby, nie lubiłam, nie rozumiałam, nie mialam czasu :-) Liczenie kalorii zawsze postrzegałam, że musi to być coś przykrego, bardzo denerwującego i upierdliwego. Zdecydowanie wolę stosować i stosuję wskazówki, które m.in. wymieniacie. Zdrowiej dla głowy, duszy i ciała ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego jaki masz cel w życiu :) Jeśli chodzisz na siłownie i marzysz o wyrzeźbionej sylwetce bez trzymania sie diety zbyt wiele nie osiągniesz. Jeśli natomiast zalezy Ci jedynie na byciu szczupłą, zadbaną dziewczyną to zdrowe odżywianie i trzymanie się powyzszych zasad w zupełności wystarcza :)

      Usuń
  5. Przydatny post, trzeba chyba naprawdę przemyśleć i rozplanować swoją dietę ... Dzięki za rady !

    OdpowiedzUsuń