STRETCHING, czyli po co się rozciągać?

Zapewne każdy z Was wie, że po treningu trzeba się rozciągnąć. Trenerzy, znani instruktorzy, popularne magazyny i strony internetowe. WSZYSCY o tym mówią aż do znudzenia. Czemu? Bo rozciąganie jest WAŻNE!

Z naszych obserwacji wynika, że wiedza niestety często nie przekłada się na praktykę. Temat wszystkim znany, a na siłowniach dalej widujemy ludzi omijających rozciąganie szerokim łukiem. Napinanie muskułów jest fajne, ale mięśnie też potrzebują nieco relaksu i rozluźnienia. Jeśli chcecie być sprawni jak najdłużej to włączcie do swoich treningów stretching. Wystarczy ok 5-15 min po treningu, aby zobaczyć niezłe efekty. Rozciąganie poprawia elastyczność, zapobiega kontuzjom i redukuje ból w mięśniach pozwalając im się odprężyć. Jeśli nie lubicie zakwasów to rozciąganie jest najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo rozciągając nasze nogi przyczyniamy się do ich wysmuklenia. To ogromna zaleta, głównie dla płci żeńskiej.

ROZCIĄGANIE DYNAMICZNE VS STATYCZNE

Nieodpowiednie rozciąganie może skończyć się poważną kontuzją. Musimy pamiętać by zachować ostrożność i nie robić niczego na siłę. Szczególnie, gdy nie jesteśmy rozgrzani. Warto wówczas wykonać ćwiczenia rozciągające, dynamiczne np. wymachy lub krążenia. Natomiast trening najlepiej zakończyć stretchingiem statycznym, czyli utrzymaniem danej pozycji przez pewien czas.
ROZCIĄGANIE PO TRENINGU SIŁOWYM

Podczas treningu siłowego nasze mięśnie są mocno obciążone, dźwiganie ciężarów je nadrywa, po to, by mogły się obudować i urosnąć większe. Dlatego ważne jest, by rozciąganie było przeprowadzone ostrożnie. Partie mięśniowe, które danego dnia były ćwiczone powinny zostać rozciągnięte, jednak zdecydowanie lżej nić pozostałe. 

CO DAJE NAM ROZCIĄGANIE:
♥ elastyczność/gibkość,
♠ większy zakres ruchów,
♥ mniejsze zakwasy,
♠ szybsza regeneracja mięśni,
♥ wysmuklenie,
♠ relaks/rozluźnienie,
♥ zapobieganie kontuzjom.

DO ZAPAMIĘTANIA!
1. Nie rozciągajcie się jeśli nie jesteście odpowiednio rozgrzani! (jedynie w formie rozgrzewki rozciąganie dynamiczne -wymachy, wykroki, skłony)

2.   Poświęćcie chociaż 5 minut po treningu na rozluźnienie Waszych mięśni.

Ciekawostka:
Rozciąganie ma wpływ na siłę mięśni -> im bardziej jesteście rozciągnięci, tym bardziej spada Wasza siła. Jednak spadek ten jest nieznaczny, szacuje się go na ok 5%. 


A tutaj kilka przykładów ćwiczeń rozciągających:









B&B

Share this:

CONVERSATION

7 komentarzy:

  1. W której siłowni ćwiczycie? :) Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Zazwyczaj calypso, ale czasem też w egurroli ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż miło się na Was patrzy. Uwielbiam aktywność sportową, bez ruchu jak bez tlenu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przez to, że ćwiczę w domu z różnymi internetowymi trenerkami, to zawsze pamiętam o rozciąganiu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja wciąż nie potrafię pojąć, że są jeszcze w-f iści którzy rozciąganie traktują jako rozgrzewkę... Chyba każdy odrobinę zainteresowany zdrowiem i sportem wie jak stretching jest ważny, ale koniecznie wtedy gdy mięśnie są już porządnie rozgrzane wysiłkiem...
    P.S też bardzo lubię ćwiczenia rozciągające, które zaprezentowałyście

    OdpowiedzUsuń
  6. Rozciąganie jest mega ważne. Zwłaszcza jak ktoś ma siedzący tryb pracy :-)

    OdpowiedzUsuń